חשבון נפש, משכנתא ומה שבינהם

שקיעה. חוף זהוב. חתונה לבנה. עמדנו שם עם משפחה, חברים ונשבענו שלעד, בטוב וברע, ללא גבולות, עד האופק האינסופי – בדיוק כמו הים, המקום שבו בחרנו לחגוג את יום החתונה שלנו. הלוואי ויכולנו לקבוע את ביתנו מול הים, ממש על החוף, פסיעה מהמים ,כשארבעת כוחות הטבע משמשים לנו קירות.. אבל הקרקע המתאימה טרם הופשרה והמציאות, איך לומר, קצת יותר נוקשה ודופקת על חלון הפנטזיות שלי..

אז החלטנו לרכוש דירה והלכנו למומחים שהצליחו לרכך קצת את המציאות הלא פשוטה. צעדו עמנו יד ביד, ליוו אותנו בכל שאלה ובכל מכשול , רצו ובדקו, עד שעלינו על מסלול המשכנתא הנכון, המתאים למצבנו הפיננסי ולצרכים שלנו.

לפני מספר ימים קיבלנו מהבנק את דו"ח חשבון משכנתא ומיד חשבתי על כך שאנו בפתחה של שנה חדשה, לפני ה'ימים הנוראים' של חשבון הנפש שלנו על השנה שחלפה.

ההתמודדות שלנו השנה, עם תשלומי המשכנתא החודשיים, לא הייתה פשוטה ודרשה מאיתנו היערכות מחדש מבחינת מצבנו הפיננסי, במיוחד לאור המיסים, ההיטלים ועליית המחירים שהנחיתו עלינו היושבים למעלה..

במאזן החובה והזכות, היינו בעיקר בעמודת החובה, אבל צברנו גם לא מעט זכויות כלכליות, בעיקר כתוצאה מצעדים שקולים וחשיבה מושכלת עם המומחים למשכנתאות, שעזרו לנו להתנהל במסלול החתחתים של המשכנתא.

דו"חות חשבון משכנתא

מידי תקופה, שולח הבנק ללווה את  דו"ח חשבון משכנתא. בנוסף, שולח הבנק ללווה, מידי סוף שנת המס, דו"ח שנתי על ההלוואה לתקופה מאחד בינואר עד 31 בדצמבר. הלווה יכול לדרוש בכל עת מהבנק את דו"ח חשבון משכנתא עם הנתונים לסילוק מלא של המשכנתא, או דו"ח על תנועות התשלומים שביצע מתחילת ההלוואה. הדו"חות הללו חשובים, בין היתר, במצב בו הלווה מעוניין לבצע מיחזור משכנתא, כאשר טרם ביצוע מיחזור משכנתא, דרוש גם דו"ח ההתנהלות הכספית של התשלומים החודשיים בשנתיים האחרונות.

מדוע חשוב לקבל נתוני חשבון משכנתא שנתי?

חלפה כמעט שנה מאז נישאנו, הגיע הזמן הזה בלוח, לחשבון נפש. אנו מביטים פנימה ובודקים אילו שינויים עברנו השנה? מה השגנו? האם נהגנו כשורה כלפי עצמינו? כלפי הסביבה? האם עשינו מספיק לביתנו? מה עלינו לעשות בכדי לשפר ולהשתפר? כך גם עם דו"חות חשבון משכנתא. התנהלות חכמה שלכם כלווים, דורשת קבלת הדו"ח, ניתוח שלו ובדיקת השינויים במצב יתרת ההלוואה, התשלומים שבוצעו במהלך השנה עבור הקרן, ריבית והצמדה. ניתוח שכזה יעזור לכם להבין את כדאיות ההלוואה ובאילו דרכים ניתן לשפר את תנאי ההלוואה.

הנתונים המספריים הרבים בדו"חות, לעיתים מבלבלים ואינם תמיד מובנים.

אל תתבלבלו, התייעצו עם המומחים למשכנתאות שיסבירו לכם באופן ידידותי ונגיש מה כדאי עבורכם.

איך נשפר ונשיג יותר

מה אנחנו רוצים בסופו של יום? בסופה של שנה? לדעת כיצד נוכל לשפר את מצבנו הכלכלי ולחסוך כסף. ניתוח חשבון משכנתא הוא צעד משמעותי בבדיקת כדאיות מיחזור המשכנתא, שתעזור לנו להשתפר מבחינה כלכלית. צריך להביט אחורה על מה שהיה, נכון, אבל מה שהיה נשאר מאחור, חשוב יותר להביט קדימה. צפויים להתרחש אירועים ושינויים כלכליים גם בשוק הכלכלה הישראלי וגם בשוק העולמי, שתהיה להם השפעה על דו"ח חשבון משכנתא שלנו.

למשל, ירידה חדה בריבית בנק ישראל, ריבית הפריים או ריבית ההלוואה. ירידת ריביות טובה למיחזור המשכנתא, כמובן, כי היא תחסוך ללווה לא מעט כסף בשנים הקרובות. אולי גם בינתיים הבנקים למשכנתאות, מציעים עוד מסלולי משכנתא חדשים, נכונים יותר עבורינו מהמסלול בו אנו נמצאים? ניצול מיטבי של השינויים הכלכליים שהתרחשו, או צפויים להתרחש יחסכו לכם הרבה כסף.

בסיכומו של חשבון

אז מה המסקנות שלי מהניתוח הזה?

תמיד יש מקום להשתפר ולשפר גם במסלול החיים וגם במסלול המשכנתא.

תוכלו לחסוך עגמת נפש, זמן וכסף רב אם יהיו ברשותכם כל הנתונים החשובים.

לפני שאתם חותמים, פנו למומחים

חתימה טובה!